ALGEMENE VOORWAARDEN
Artikel 1 – Begripsbepalingen
1. Energie City , gevestigd aan Torenlaan 5B, 1402 AT Bussum, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
met nummer 92100120, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als ‘uitvoerder’.
2. Iedere rechts- of natuurlijke persoon die met de uitvoerder een overeenkomst van opdracht afsluit, wordt in deze
algemene voorwaarden aangeduid als ‘opdrachtgever’.
3. Uitvoerder en opdrachtgever samen worden in deze algemene voorwaarden aangeduid als ‘partijen’.
4. Met ‘opdracht’ worden opdrachten van de opdrachtgever aan de uitvoerder, met betrekking op de werkzaamheden van
de uitvoerder, bedoeld.
5. Met ‘aanbieding’ wordt de aanbieding van uitvoerder aan opdrachtgever bedoeld.
6. Met ‘overeenkomst’ wordt de overeenkomst tussen partijen bedoeld.
7. De leverancier van gas en/of elektriciteit wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als ‘leverancier’.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassingen op alle aanbiedingen, overeenkomsten en leveringen van diensten
door of namens uitvoerder.
2. Afwijken van deze algemene voorwaarden is enkel mogelijk wanneer dit uitdrukkelijk en schriftelijk door partijen is
overeengekomen.
3. Overeengekomen wijzigingen van de algemene voorwaarden zijn enkel van toepassing op de overeenkomst waarbij
deze wijzigingen zijn overeengekomen.
Artikel 3 – Aanbiedingen, offertes en opdrachten
1. Gedane aanbiedingen zijn, tenzij in de aanbieding uitdrukkelijk een termijn is aangegeven, vrijblijvend. Indien een
termijn is aangegeven, vervalt het aanbod wanneer de gestelde termijn is overschreden.
2. Uitvoerder is bevoegd om zonder opgave van redenen opdrachten te weigeren.
3. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten. Partijen moeten dit uitdrukkelijk en
schriftelijk overeenkomen.
Artikel 4 – Prijs en wijzigingen daarvan
1. In het geval kosten voor de opdrachtgever aan de gedane werkzaamheden verbonden zijn, zal er schriftelijk en/of
uitdrukkelijk vooraf aan de uitvoering tussen partijen een vergoeding gecommuniceerd en vastgesteld worden. Tevens
zal hierbij vermeld worden of deze vergoeding exclusief of inclusief BTW en eventuele andere heffingen is.
2. Wanneer de overeengekomen vergoeding niet vast is, zal er worden gerekend met een vergoeding op basis van een
uurtarief voor de werkelijk bestede uren.
3. De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment
gehanteerde prijspeil.
4. Uitvoerder heeft jaarlijks het recht om per 1 januari de vaste- en uurtarieven te wijzigen overeenkomstig eventuele
wijziging van het wettelijke minimumloon. Tijdens een lopende opdracht moet hierbij een uitdrukkelijk en schriftelijk
akkoord met de opdrachtgever overeengekomen worden.
Artikel 5 – Betaling
1. Declaraties moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover andere afspraken hebben
gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn is.
2. Betaalt opdrachtgever niet op tijd, dan is hij in gebreke. Blijft opdrachtgever in gebreke, dan is dienstverlener gerechtigd
de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
3. Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die
invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij wettelijke
(handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan dienstverlener. De
incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van
dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
5. Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij nog steeds
verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen.
Artikel 6 – Informatieverstrekking opdrachtgever
1. Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht nodig is tijdig, in gewenste vorm en op
gewenste wijze beschikbaar aan uitvoerder.
2. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door hem aan
uitvoerder geleverde gegevens.
3. Opdrachtgever vrijwaart uitvoerder voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen aan lid
één en twee van dit artikel.
4. Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet in gewenste vorm de door uitvoerder gewenste gegevens beschikbaar en
loopt hierdoor de uitvoering van de opdracht vertraging op, dan komen de daaruit voorvloeiende extra kosten voor
rekening van de opdrachtgever.
Artikel 7 – Ontbinding overeenkomst
1. Uitvoerder is bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn
dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien
aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van uitvoerder kan worden gevergd.
2. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan uitvoerder op elk gewenst moment te beëindigen.
3. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht de verschuldigde vergoeding en de gemaakte
onkosten van uitvoerder te betalen.
4. Uitvoerder maakt binnen 14 dagen een eindfactuur op.
Artikel 8 – Uitvoering overeenkomst
1. Uitvoerder voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap
uit.
2. Uitvoerder heeft het recht om werkzaamheden uit te laten voeren door derden.
3. Uitvoering begint in overleg tussen partijen en na schriftelijk akkoord en eventuele betaling van een voorschot.
4. Uitvoerder is aanspreekpunt zolang de overeengekomen handelingen nog niet voltooid zijn.
5. Opdrachten leiden uitsluitend tot inspanningsverplichtingen van de uitvoerder, niet tot resultaatsverplichtingen, tenzij
uit de aard van de verstrekte opdracht of uit hetgeen partijen zijn overeengekomen anders blijkt.
6. Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat uitvoerder tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de
overeenkomst.
Artikel 9 – Geheimhouding
1. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij voor de overeenkomst van elkaar of uit andere bron
verkregen hebben.
2. Alle gegevens die aan uitvoerder zijn verstrekt worden vertrouwelijk behandeld op de door de Algemene Verordening
Gegevensbescherming voorgeschreven wijze.
3. Alle verstrekte gegevens worden door uitvoerder vastgelegd en niet aan derden verstrekt.
Artikel 10 – Wijziging overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht
noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling
overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
2. Indien nodig stelt uitvoerder opdrachtgever zo spoedig mogelijk op de hoogte van een wijziging van de einddatum, te
maken kosten of vergoeding door een wijziging in de overeenkomst.
3. Uitvoerder kan geen extra vergoeding rekenen wanneer de wijziging van de overeenkomst te wijten valt aan
omstandigheden die de uitvoerder toegerekend kunnen worden.
Artikel 11 – Overmacht
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van uitvoerder in de
nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan uitvoerder kan worden toegerekend in geval van een
van de wil van uitvoerder onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens
opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid
niet van uitvoerder kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van
leveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen en werkonderbrekingen.
2. Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan uitvoerder niet aan zijn verplichtingen jegens
opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang uitvoerder niet aan zijn verplichtingen
kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht
de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
3. Uitvoerder is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade,
ook niet als uitvoerder als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.
Artikel 12 – Aansprakelijkheid opdrachtgever
1. Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de
bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.
2. Wordt een opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijke persoon namens een rechtspersoon, dan
kan deze natuurlijke persoon tevens in privé opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijke persoon
beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is
de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van de declaratie, onverschillig of deze, al dan
niet op verzoek van opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon dan wel ten name van opdrachtgever als
natuurlijk persoon of hen beiden is gesteld.
Artikel 13 – Aansprakelijkheid uitvoerder
1. Uitvoerder kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor problemen tussen opdrachtgever en leverancier en niet
aansprakelijk worden gesteld voor geleden schade als gevolg hiervan.
2. Uitvoerder is niet aansprakelijk voor schade welke voortvloeit uit overeenkomst, tenzij er sprake is van opzet of bewuste
roekeloosheid van uitvoerder.
3. In het geval uitvoerder toch een schadevergoeding verschuldigd is, is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal de
vergoeding van dat specifieke gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
4. Schade waarop uitvoerder op grond van vorig lid aansprakelijk is, komt slechts voor vergoeding in aanmerking indien
opdrachtgever deze binnen veertien dagen na het ontstaan daarvan schriftelijk ter kennis heeft gebracht van uitvoerder,
tenzij opdrachtgever aannemelijk kan maken dat zij deze schade redelijkerwijs niet eerder heeft kunnen melden.
Artikel 14 – Klachten
1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct te melden aan dienstverlener. De klacht
bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat
te reageren.
2. Is een klacht gegrond, dan is dienstverlener alleen gehouden de werkzaamheden alsnog te verrichten zoals partijen
dat zijn overeengekomen.
Artikel 15 – Vrijwaring
1. Uitvoerder vrijwaart opdrachtgever tegen alle vorderingen en andere aanspraken van derden en de daaruit
voortvloeiende schade als gevolg van een tekortkoming door de wederpartij van deze overeenkomst of enig ander
handelen of nalaten van uitvoerder. Deze vrijwaring geldt onverminderd hetgeen in voorgaande artikelen over de
aansprakelijkheid is aangegeven.
2. Deze vrijwaring geldt niet voor zover uitvoerder niet bekend was en evenmin bekend behoorde te zijn met de rechten
waarop een dergelijke vordering is gebaseerd.
Artikel 16 – Overdracht van rechten
1. Partijen zijn niet gerechtigd de rechten en plichten uit deze overeenkomst over te dragen aan derden zonder
schriftelijke toestemming van de wederpartij.
Artikel 17 – Toepasselijk recht
1. Op deze overeenkomst tussen dienstverlener en opdrachtgever is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De
Nederlandse rechter is bevoegd.
Artikel 18 – Geschillenbeslechting
1. Alle geschillen die voortvloeien uit deze algemene voorwaarden worden exclusief voorgelegd aan een bevoegde rechter.
Artikel 19 – Slotbepalingen
1. Indien een bepaling van de overeenkomst of de algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid
van de gehele overeenkomst of de algemene voorwaarden aan. In dat geval heeft dienstverlener het recht om daarvoor
in de plaats te stellen een – voor opdrachtgever niet onredelijk bezwarende – bepaling die de nietige zo dicht mogelijk
benadert.
2. In het geval deze algemene voorwaarden en de opdrachtbevestiging of de schriftelijke overeenkomst onderling strijdige
bepalingen bevatten, hebben de in de opdrachtbevestiging of de overeenkomst opgenomen bepalingen voorrang
boven deze algemene voorwaarden.
3. Deze algemene voorwaarden zijn van kracht met ingang van 28 november 2024.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.